Jak dobrać śruby

Zasady doboru śrub. Jakie śruby dobrać dla swojego samochodu ?

Przeważnie każdy, kto spotyka się pierwszy raz z tematem doboru śrub do swojego samochodu np. po zakupie nowych alufelg, napotyka na problem: jak prawidłowo dobrać śruby?

Trzeba sobie zadać trzy następujące pytania:

1. JAKA JEST PŁĄSZCZYZNA MOCUJĄCA ŚRUBY / FELGI?

sruby 1

Odpowiedź: Płąszczyna mocująca śruby i felgi powinna być taka sama. Jeżeli gniazdo felgi/alufelgi jest stożkowe to śruba też powinna być śtożkowa. Analogicznie, jeżeli gniazdo felgi jest kuliste to powinniśmy wybrać śruby z osadzeniem kulistym i jeśli mamy felgi z gniazdem płaskim to musimy założyć śruby z płąszczyzną mocującą płaską.

Uwaga: Nieodpowiednie dobranie śrub do felg może skutkować zniszczeniem gniazda felgi, a w najgorszym wypadku do odkrecenia się koła.

2. JAKA POWINNA BYĆ DŁUGOŚĆ ROBOCZA ŚRUBY?

sruby 2

Odpowiedź: Generalnie wg zaleceń producentów, by śruby zapewniły pewne zamocowanie kół, muszą być wkręcone około 12mm w piastę. Długość roboczą śrub mierzymy od stożka lub od kuli śruby, a nie tylko samą część nagwintowaną. Są dwa sposoby na zmierzenie długości roboczej śruby.

sruby 3

Sposób 1: Mierzymy długośc oznaczoną „A” na powyższym rysunku dla felgi nowej i starej. Różnica długości powie nam o ile dłuższą lub krótszą musimy dobrać śrubę.

Sposób 2: Mierzymy za pomocą oryginalnie założonej śruby długość („B”) jaka wystaje ze starej i nowej felgi. Różnica długości powie nam o ile dłuższą lub krótszą musimy dobrać śrubę.

Uwaga: W przypadku dobrania zbyt krótkiej śruby, koło będzie miało zbyt słabe mocowanie, co może doprowadzić do uszkodzenia śruby, a w najgorszym przypadku do urwania śruby i odpadniecia koła. W przypadku dobrania zbyt długiej śruby, jej gwint wystaje z piasty i koroduje lub zapieka się pyłem z hamulców co może doprowadzić do problemów z odkręceniem śrub. Dodatkowo za długa śruba może przyczynić się do uszkodzenia czujnika ABS, blokady hamulca lub uszkodzenia jednego z elementów hamulca.

Grubości piast mają średnio 10 do 11 mm, oznacza to że prawidłowo dobrana śruba wkręci się odpowiednią ilość obrotów dla różnych skoków gwintu:

M10 x 1,25  - 8 pełnych obrotów kluczem,
M12 x 1,25  - 8 pełnych obrotów kluczem,
M12 x 1,50  - 6,5 pełnych obrotów kluczem,
M14 x 1,50  - 6,5 pełnych obrotów kluczem,
M14 x 1,50  - 7,5 pełnych obrotów kluczem (dla busów),
M14 x 1,25  - 8 pełnych obrotów kluczem,
1/2" (UNF)   - 8 pełnych obrotów kluczem.

3. JAKI JEST SKOK ORAZ ŚREDNICA GWINTU ŚRUBY?

sruby 4

Odpowiedź: Skok i średnica zależy tylko i wyłącznie od piasty w danym samochodzie, dlatego wystarczy posłużyć się tabelą lub podać nam markę i model samochodu.

Istnieje także możliwość określenia skoku gwintu bez użycia grzebienia ślusarskiego. Należy zdjąć koło i na wystającej szpilce piasty policzyć 10 zwojów gwintu i przy pomocy suwmiarki określić na jakim odcinku znajdują się te zwoje.

  • 10 zwojów na odcinku 12,5mm daje nam gwint 1,25;
  • 10 zwojów na odcinku 15,00mm daje nam gwint 1,50.

Średnica szpilki:

  • 11,8mm oznacza, iż jest to m12;
  • 13,8mm oznacza ze jest to m14.

Uwaga: Nieodpowiednie dobranie śrub do felg może skutkować zniszczeniem gniazda felgi, a w najgorszym wypadku do odkrecenia się koła.

Technika mocowania kół:

Przede wszystkim bezpieczeństwo! – Śruby mocujące koła są elementami odpowiedzialnymi za nasz bezpieczeństwo!
Mocowanie kół powinniśmy zacząć od przykręcenia śrub lub nakrętek palcami na tyle mocno na ile jest to możliwe a później dokręcamy kluczem. W ten sposób unikniemy uszkodzenia gwintu. Pamiętajmy, aby wkręcać je w kolejności „na krzyż” inaczej po skosie.
Śruby (nakrętki) kręcimy do oporu następnie dokręcamy je kluczem dynamometrycznym nastawianym na wartość przypisaną przez producenta dla danego samochodu.

UWAGA!
Nie dokręcamy kół przedłużkami w postaci rur, prętów itp.

PAMIĘTAJ!
Każda wymiana opon jest okazją do sprawdzenia stanu śrub, szpilek mocujących koła i ich ewentualnej wymiany. Zaleca się by śruby do felg nie miały odkształceń, zwężeń na odcinku roboczym a gwint nie powinien mieć przeciągniętych zwojów. Do smarowania śrub, szpilek, nakrętek zalecamy stosowanie smaru miedzianego (zwykły wytapia się). Dzięki temu unikniesz zapiekania a w dalszej konsekwencji ukręcenia tych elementów.